Mindfulness



Hvad er mindfulness?

Mindfulness er den praksis at leve i nuet og opleve tingene uden dom. Det er en del af den ædle ottefoldige vej, som buddhister praksis at arbejde hen imod oplysning og en integreret del af hatha yoga praksis. Mindfulness har både en psykisk og en fysisk komponent og lægger vægt på et sind-krop-forbindelse. Ud over sine åndelige foreninger, kan mindfulness være en god praksis for dem, der ønsker at reducere stress, håndtere smerte, eller dyrke personlige bevidsthed.

Mindfulness er genstand for megen meditationspraksis, hvorunder en person kan sidde stille eller deltage i bestemte aktiviteter såsom hatha yoga eller walking. Stilhed og fokus på åndedrættet er almindeligt anvendt til at støtte i meditation, men den praktiserende læge kan recitere et mantra så godt. En person, der dyrker mindfulness under meditation ved at stilne tanker om fortiden eller fremtiden, og bemærke, hvad der foregår i kroppen. Sindet naturligt vandrer, men en person dyrker mindfulness tager dette til efterretning vandre og derefter bringer tankerne tilbage til nutiden og til hans eller hendes ånde eller mantra.



Hvorfor praktisere mindfulness?

Konsekvent daglige praksis fremmer udviklingen af ​​stabilitet, indre ro, og ikke-reaktivitet af sindet. Til gengæld giver det os mulighed for at møde og omfavne selv de ubehagelige eller smertefulde aspekter af hverdagen. Den stabilitet og ikke-reaktivitet vi dyrke i formel praksis understøtter vores evne til at blive mere medfølende mennesker, oplever glæderne ved ren non-reaktiv tilstedeværelse. Ved at udvikle en enkel og ren bevidsthed, lærer vi at adskille os fra vores vanemæssige tanker, følelser og adfærd og forbinde med vores erfaring, med os selv og med andre i en sundere og dybere måde. Som mennesker, synes det er naturligt for vores sind til at vandre hyppigt. Vi bliver ofte tabt i dagdrømme om fortiden eller fremtiden, eller endda tanker om nuet. De fleste af disse mentale forstyrrelser er ikke meget nyttigt og ganske ofte producerer stress, angst, frygt, bekymring, og alle former for psykiske lidelser. Regelmæssig daglig praksis med Mindfulness Meditation udvikler vores evne til at være opmærksom på vores umiddelbare oplevelse - Nu - hjælper os til at overvinde sådanne præ-erhverv, så vi kan tydeligt se hvad der sker i vores faktiske levede oplevelse af nuet. I stedet for at finde os selv prisgivet af bekymring, frygt, vrede og lignende, vi dyrker i vores evne til at vælge, hvordan vi ønsker at handle i situationer, ofte på måder, der kunne have været ude af vores rækkevidde før.



Hvordan skal jeg praktisere mindfulness?

Mindfulness Meditation er en praksis for at være fuldt og opmærksomt til stede i nuet. På samme måde kunne man øve et musikinstrument eller kampsport form, vi øver at være opmærksomme og bevidste gennem dygtige meditation. I den formelle praksis bruger vi åndedrag som en genstand for opmærksomhed. Vi følger de fysiske fornemmelser i vejret, som det flyder ind og ud af kroppen. Vi tillader vejret at flyde naturligt uden at kontrollere det som du ville gøre i en åndedrætsøvelse. Vi har simpelthen holder fornemmelse af ånde i vores felt af bevidsthed. En af de første ting vi lærer, når vi forsøger at gøre denne praksis er, hvor let distraheret sindet kan være. Alle former for tanker, ideer, følelser og fornemmelser kræver vores opmærksomhed, og vi finder at vi har glemt alt om vejret. Når vi indser vi har distraheret, en passende reaktion er simpelthen at vende tilbage til bevidstheden om vejret med venlighed, mildhed, tålmodighed, og en lille dosis af nysgerrighed om os selv. Som med alle nye færdigheder, bliver det lidt lettere hver gang og udvikler sig bedst, hvis vi ser bort fra eventuelle selvbevidste domme eller forventninger om, hvordan vores meditation udvikler sig. Denne praksis er simpelthen at slappe af og vågne op til bevidsthed om, hvad der sker i nutiden.

Læs mere om mindfulness her:

Mindfulness

Beskrivelse af mindfulness

København terapi